کد خبر: 1212859
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۰
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس  در گفتگو با «جوان»: 
 حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس در گفتگو با «جوان» با بیان اینکه در سال‌های اخیر افزایش تولید خودرو و عدم ایجاد پالایشگاه باعث شد که ایران که بنزین به کشور‌های دیگر صادر می‌کرد برای رفع کمبود نیاز خود بنزین وارد کند، افزود: در ابتدا وزارت نفت منکر واردات بنزین بود؛ اما مشخص شد که این اتفاق در حال  رخ‌دادن است. 
جوان آنلاین: عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس شورای اسلامی معتقد است اگر راهکار‌های مناسب برای مقابله با ناترازی بنزین را در دستور کار قرار ندهیم، هر سال مجبوریم هزینه بیشتری برای حل این مشکل از طریق واردات بپردازیم و این به معنی هدررفت منابع ارزی کشور است، یکی از راهکار‌های اساسی برای مقابله با ناترازی بنزین این است که خودرو‌های برقی و هیبریدی و باکیفیت وارد کشور کنیم؛ به‌این‌ترتیب، برای خودرو‌های داخلی رقیبی ایجاد می‌شود و خودروسازان به فکر افزایش کیفیت خودروهایشان می‌افتند. 
 
خودرو‌هایی که در کشور استفاده می‌شوند، به لحاظ میزان مصرف استاندارد نیستند و مصرف زیادی دارند حتی خودرو‌های تولیدی جدید نیز نسبت به خودرو‌های تولیدی در خودروسازی‌های روز دنیا بسیار بیشتر است و خودرو‌های بی‌کیفیت و با مصرف بالا موجب افزایش مصرف در کشور شده‌اند. از طرف دیگر وجود تعداد بسیار بالای خودروی فرسوده در کشور است که از مرز ۵/۵ میلیون خودرو فرسوده نیز افزایش یافته است و عدم جایگزینی خودرو‌های فرسوده و به‌کارگیری از این خودرو‌ها حتی در صنعت حمل‌ونقل کشور، موجب شده است که مصرف بنزین در این بخش نیز بسیار افزایش یابد؛ بنابراین راهکار اصلی مدیریت مصرف بنزین، تکیه بر اصلاح مصرف بنزین با اسقاط خودرو‌های فرسوده و تمرکز بر افزایش خودرو‌های برقی و دوگانه‌سوز است که می‌تواند بخش بزرگی از مصرف بنزین توسط خودرو‌ها را به حداقل  برساند.
 
 حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس در گفتگو با «جوان» با بیان اینکه در سال‌های اخیر افزایش تولید خودرو و عدم ایجاد پالایشگاه باعث شد که ایران که بنزین به کشور‌های دیگر صادر می‌کرد برای رفع کمبود نیاز خود بنزین وارد کند، افزود: در ابتدا وزارت نفت منکر واردات بنزین بود؛ اما مشخص شد که این اتفاق در حال  رخ‌دادن است. 
 
وی ضمن تأکید بر مصرف بنزین و لزوم فرهنگ‌سازی در این‌خصوص گفت: با توجه به افزایش تولید خودرو لازم است که برنامه‌ریزی برای تولید بنزین صورت بگیرد. با انجام اقدامات اساسی می‌توان مصرف بنزین را کاهش داد و ناترازی را کنترل کرد، بخش نظارت و کنترل استاندارد باید به خودروسازان فشار‌هایی اعمال کند تا کیفیت خودرو‌ها افزایش پیدا کند؛ همچنین باید در واردات خودرو نیز دقت کافی را داشته باشیم، زیرا برخی از خودرو‌های وارداتی مصرف بالایی دارند. 
 
حاجی‌دلیگانی گفت: در این شرایط بهتراست خودرو‌هایی تولید کنیم که مصرف کمتری داشته باشد در واقع باید یک استاندارد مشخصی برای تولید خودرو  تعریف شود.
 
وی با بیان اینکه دوگانه‌سوز شدن خودرو‌ها نقش به سزایی برای کاهش مصرف بنزین و آلودگی هوا دارد، خاطرنشان کرد: توسعه سوخت جایگزین با کمک‌گرفتن از دوگانه‌سوز کردن خودرو‌های فعال در صنعت حمل‌ونقل کشور در جهت هیبریدی کردن خودرو‌ها یا CNG سوز کردن خودرو‌ها نقش به سزایی بر کاهش ناترازی  بنزین دارد.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه اگر راهکار‌های مناسب برای مقابله با ناترازی بنزین را در دستور کار قرار ندهیم، هر سال مجبوریم هزینه بیشتری برای حل این مشکل از طریق واردات بپردازیم و این به معنی هدررفت منابع ارزی کشور است، گفت: یکی از راهکار‌های اساسی برای مقابله با ناترازی بنزین این است که خودرو‌های برقی و هیبریدی و باکیفیت وارد کشور کنیم؛ به‌این‌ترتیب، برای خودرو‌های داخلی رقیبی ایجاد می‌شود و خودروسازان به فکر افزایش کیفیت خودروهایشان  می‌افتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار